KONCEPCJA
PRACY PRZEDSZKOLA NR 58 W LUBLINIE
Na lata 2015 - 2018
„WYCHOWAWCA MUSI DAĆ ODCZUĆ SWĄ OBECNOŚĆ DZIECKU, KTÓRE GO
SZUKA,
A SKRYĆ SIĘ PRZED TYM, KTÓRE GO ZNALAZŁO” Maria Montessori
A SKRYĆ SIĘ PRZED TYM, KTÓRE GO ZNALAZŁO” Maria Montessori
PODSTAWA PRAWNA
Koncepcja pracy przedszkola oparta jest na celach i zadaniach zawartych w aktach prawnych: ustawie o systemie oświaty oraz aktach wykonawczych do ustawy, w tym w szczególności w podstawie programowej wychowania przedszkolnego, Statucie Przedszkola.
Koncepcja pracy przedszkola oparta jest na celach i zadaniach zawartych w aktach prawnych: ustawie o systemie oświaty oraz aktach wykonawczych do ustawy, w tym w szczególności w podstawie programowej wychowania przedszkolnego, Statucie Przedszkola.
1. Rozporządzenia MEN z dnia 7 października
2009 r w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U ,Nr 168, poz. 1324)
2. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie
oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.)
3. Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej
z dnia 23 grudnia 2008 r.(Dz, U. z dnia 15 stycznia 2009 r. Nr 4, poz. 17) w
sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia
ogólnego w poszczególnych typach szkół.
4. Statut Przedszkola nr 58 w Lublinie
ŹRÓDŁA
OPRACOWANIA KONCEPCJI:
Opracowanie Koncepcji Pracy Przedszkola poprzedzone zostało diagnozą dotychczasowej działalności placówki i analizą oczekiwań, jakim powinno sprostać dobre przedszkole. Tworząc koncepcję pracy uwzględniono potrzeby środowiska lokalnego, możliwości kadrowe i bazowe przedszkola.
Opracowanie Koncepcji Pracy Przedszkola poprzedzone zostało diagnozą dotychczasowej działalności placówki i analizą oczekiwań, jakim powinno sprostać dobre przedszkole. Tworząc koncepcję pracy uwzględniono potrzeby środowiska lokalnego, możliwości kadrowe i bazowe przedszkola.
Przedszkole dąży do osiągania jak najwyższej jakości
w edukacji przedszkolnej.
O NASZEJ PLACÓWCE
Przedszkole nr 58 usytuowane jest w dzielnicy „Czechów”,
w środku osiedla „Lipińskiego” z dala od głównych ulic, w pobliżu Szkoły
Podstawowej nr 45. Mieści się w budynku piętrowym (bez windy) murowanym wolnostojącym,
w którym znajduje się 6 sal wraz z łazienkami (są nieprzystosowane do potrzeb
dzieci niepełnosprawnych). Dzieci uczęszczające do przedszkola zamieszkują głównie ulice
osiedla „Czechów”. Pochodzenie dzieci jest zróżnicowane. Sale są wyposażone w nowe, kolorowe
meble, dostosowane do wzrostu dzieci, nowoczesne zabawki i kąciki do zabaw tematycznych.
Budynek przedszkolny otoczony jest ogrodem, na którym znajduje się plac zabaw
pełniący rolę rekreacyjno – dydaktyczną. Przedszkole dysponuje własną stołówką.
Przygotowywane posiłki są urozmaicone, smaczne i zdrowe. Przedszkole jest czynne w godzinach 6.00 –
18.00. Nasza placówka dobrze służy rozwojowi dziecka. W czasie jego pobytu w przedszkolu organizowane są zajęcia,
zabawy planowane i inspirowane przez nauczycielki uwzględniające potrzeby,
możliwości i zainteresowania dzieci. W pracy wychowawczo – dydaktycznej i
opiekuńczej preferujemy otwarty styl pracy nauczyciela oraz aktywne metody
wyzwalające twórczy potencjał dziecka. Zajęcia są interesujące, dobrze
zaplanowane i stwarzają dzieciom wiele sytuacji sprzyjających nabywaniu wiedzy
i umiejętności. Nauczycielki tworzą odpowiednie warunki do osiągnięcia pełnej gotowości
szkolnej wychowanków. Dzieci mają możliwość
rozwijania zainteresowań oraz zdolności uczestnicząc w zajęciach dodatkowych
nieodpłatnych: język angielski, gimnastyka korekcyjno – kompensacyjna –
ogólnorozwojowa, logopedia, religia, joga, bajkoterapia, eksperymenty i zabawy
badawcze oraz zabawy relaksacyjno – integracyjne. Stosunki między
wychowankami, a także kontakty dzieci z dorosłymi są pełne życzliwości i
sympatii. Nasze przedszkole jest otwarte na współpracę z rodzicami, postępy dzieci są obserwowane i rejestrowane, a Rodziców na
bieżąco o nich się informuje. Dyrekcja i nauczyciele często spotykają się z opiekunami dzieci, życzliwie słuchają ich
opinii, są gotowi do wszelkiej pomocy w sprawach wychowania dziecka. Nasze
przedszkole organizuje wyjazdy dzieci na spektakle i przedstawienia teatralne.
Dzieci biorą udział w wycieczkach promujących różne wydarzenia kulturalne na
terenie miasta – galerie, wystawy, poznają miasto i jego zabytki. Przedszkole
utrzymuje kontakty ze środowiskiem lokalnym i aktywnie uczestniczy w wielu
uroczystościach, akcjach charytatywnych. Nasze przedszkolaki biorą aktywny
udział w różnorodnych konkursach, imprezach kulturalno – oświatowych. Prezentują
tam swoje umiejętności muzyczne, recytatorskie, taneczne, plastyczne, aktorskie
i sportowe. W naszym przedszkolu traktujemy dzieci ze zrozumieniem, troską i
dobrocią. Stosunki między wychowankami, a także kontakty dzieci z dorosłymi są pełne życzliwości i
sympatii.
W przedszkolu funkcjonuje 6 grup – dzieci w wieku od 3 – 6 lat.
Na dzień 1 września 2015r. placówka zatrudnia 12 nauczycieli (8 nauczycieli dyplomowanych, 2 mianowanych, 2 kontraktowych i 16 pracowników administracji i obsługi.
SPECYFIKĄ PRZEDSZKOLA JEST :
- zapewnienie dzieciom opieki i bezpieczeństwa w przyjaznej atmosferze
-
tworzenie warunków do ich indywidualnego
i wszechstronnego rozwoju dziecka,
-
wspieranie działań wychowawczych i
edukacyjnych rodziców,
- nawiązywanie dialogu i wspólnych działań z rodzicami w celu ujednolicenia oddziaływań dom - przedszkole
- nawiązywanie dialogu i wspólnych działań z rodzicami w celu ujednolicenia oddziaływań dom - przedszkole
-
kształtowanie postaw moralnych i proekologicznych,
-
promowanie zdrowia fizycznego i psychicznego,
-
przestrzeganie zasad wynikających z Konwencji Praw Dziecka,
-
analizowanie i ocenianie efektów swojej pracy dla podniesienia jakości pracy
placówki
DZIAŁALNOŚĆ WYCHOWAWCZA I
OPIEKUŃCZA PRZEDSZKOLA
1. Przygotowujemy dzieci do funkcjonowania w grupie rówieśniczej: uczymy współżycia i współdziałania w grupie, ustalamy i
przestrzegamy ustalonych reguł dobrego zachowania, czyli sztuki życia, dzieci
wdrażane są do szeroko rozumianej samodzielności w tym związane z kształtowaniem czynności samoobsługowych,
nawyków higienicznych i kulturalnych, uczymy
przewidywać skutki swoich zachowań
- zarówno pozytywnych, jak i negatywnych, w przyjaznej atmosferze, w
sytuacjach zabawowych - uczymy dzieci autoprezentacji.
2. Kształtujemy wartości rodzinne, obywatelskie i
patriotyczne: budujemy poczucie
przynależności do rodziny, społeczności lokalnej, regionu, kraju i
Europy
poprzez poznawanie dziedzictwa
kulturowego, obyczajów i tradycji.
3. Kształtujemy postawy
proekologiczne i zdrowotne dziecka: współpracujemy z rodzicami w kształtowaniu i u dzieci świadomości
ekologicznej i zdrowotnej oraz nawyków dbania o własne zdrowie w codziennych sytuacjach w przedszkolu i w domu. Troszczymy
się o sprawność fizyczną dzieci i zachęcamy ich do uczestnictwa w zabawach i grach
ruchowych.
4. Promujemy przedszkole w środowisku lokalnym: tworzymy warunki
do przeżywania przez dziecko satysfakcji z własnego działania i osiąganych
sukcesów, promujemy talenty i zainteresowania dzieci.
5. Współpracujemy z rodzicami i środowiskiem: motywujemy
rodziców do aktywnej współpracy i współdziałania na rzecz tworzenia klimatu
wychowawczego, warunków organizacyjnych i edukacyjnych.
6. Doskonalimy swe umiejętności zawodowe w celu budowania wysokiej jakości pracy naszego przedszkola.
DZIAŁALNOŚĆ DYDAKTYCZNA
PRZEDSZKOLA
7. Przygotowujemy dzieci do podjęcia nauki w szkole: kształtujemy gotowość do nauki pisania i
czytania: kultywujemy własną, naturalną chęć
uczenia się, wyzwalamy radość z
poznawania i uczenia się, budujemy dziecięcą wiedzę o świecie społecznym, przyrodniczym i
technicznym oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w
sposób zrozumiały dla innych
a) przeprowadzamy: diagnozę
przedszkolną oraz obserwację dziecka
b) wspomagamy wszechstronny rozwój dziecka: realizujemy indywidualne
programy wspomagania rozwoju oraz programy rozwijające predyspozycje i
uzdolnienia dziecka
8. Wychowujemy przez sztukę:
nasze przedszkole jest miejscem ukazywania pozytywnych wzorów i potrzeb
estetycznych, nauki kulturalnego odbioru muzyki, teatru oraz budzenia
zainteresowania dziełami sztuk plastycznych, architektury. Dzieci na miarę
swoich możliwości będzie tę sztukę odtwarzało i tworzyło, poznając jej
podstawowe elementy
9. Wspomagamy rozwój umysłowy z wychowaniem technicznym i
matematycznym: przygotowujemy dziecko do logicznego myślenia, dostarczamy
dzieciom wielu możliwości manipulacji na konkretach, organizujemy doświadczenia
z klasyfikowaniem, kreujemy sytuacje rozwijające myślenie przyczynowo –
skutkowe, wdrażamy dzieci do funkcjonowania w społeczeństwie technicznym –
rozpoczynamy od zabaw konstrukcyjnych poprzez naukę używania prostych narzędzi,
po wzbudzanie w praktyce zainteresowań działaniem urządzeń technicznych.
KRYTERIA SUKCESU
1.Dzieci chętnie uczęszczają do przedszkola.
2. Rodzice są zadowoleni z pracy przedszkola.
3. Dzieci bawią zgodnie w grupie.
4. Dzieci szanują dzieci i dorosłych.
5. Dzieci umieją samodzielnie podjąć decyzję.
6. Dzieci mają rozbudzone zainteresowania.
7. Dzieci są dobrze przygotowane do roli ucznia.
8. Kadra pedagogiczna doskonali się i podnosi kwalifikacje, zdobywa kolejne stopnie awansu zawodowego.
9. Kadra jest otwarta na zmiany i poszukująca nowatorskich metod pracy.
10. Przedszkole ma dobrą opinię w środowisku.
1.Dzieci chętnie uczęszczają do przedszkola.
2. Rodzice są zadowoleni z pracy przedszkola.
3. Dzieci bawią zgodnie w grupie.
4. Dzieci szanują dzieci i dorosłych.
5. Dzieci umieją samodzielnie podjąć decyzję.
6. Dzieci mają rozbudzone zainteresowania.
7. Dzieci są dobrze przygotowane do roli ucznia.
8. Kadra pedagogiczna doskonali się i podnosi kwalifikacje, zdobywa kolejne stopnie awansu zawodowego.
9. Kadra jest otwarta na zmiany i poszukująca nowatorskich metod pracy.
10. Przedszkole ma dobrą opinię w środowisku.
METODY PRACY:
Są to metody oparte
na metodyce wychowania przedszkolnego:
1. Metody czynne:
metoda
samodzielnych doświadczeń,
metoda kierowania
własną działalnością dziecka,
metoda zadań
stawianych dziecku,
metoda ćwiczeń
utrwalających.
2. Metody oglądowe:
obserwacja i
pokaz,
osobisty przykład
nauczyciela,
udostępnianie
sztuki/dzieła plastyczne, przestawienia teatralne, ilustrowane artystycznie
utwory literackie, koncerty muzyczne.
3. Metody słowne:
rozmowy,
opowiadania,
zagadki,
objaśnienia i
instrukcje,
sposoby
społecznego porozumiewania się,
metody żywego
słowa.
4. Nowatorskie toki metodyczne:
Pedagogika zabawy
wg Polskiego Stowarzyszenia Pedagogów I Animatorów KLANZA
Ruch Rozwijający
Weroniki Sherborne
Opowieść ruchowa
Gimnastyka
ekspresyjna R. Labana
elementy metody M.
Montessori
FORMY PRACY:
praca indywidualna
praca w małych zespołach
praca z całą grupą
praca indywidualna
praca w małych zespołach
praca z całą grupą
TRADYCJE PRZEDSZKOLA
- pasowanie
na Przedszkolaka
- Mikołaj
- bal karnawałowy
- biesiada z Babcią i Dziadkiem
- Dzień drzwi otwartych
- dni adaptacji przedszkolnej dla dzieci
nowoprzybyłych
- Dzień Rodziny – koncert dla Mamy i
Taty
- Dzień Dziecka
- spotkania z Policjantem i Misiem
sierżantem Poli
- cykl przedstawień dla dzieci – tatr
kukiełkowy, żywego słowa
- udział w akcjach charytatywnych –
„Pomóż dzieciom przetrać zimę”, „Miś” „Góra Grosza”,
akcjach ekologicznych – Ratujmy
kasztanowce, „Posprzątajmy Lublin na wiosnę”, zbieramy
nakrętki, makulaturę
- udział w konkursach plastycznych
dzieci z rodzicami – „Ozdoby choinkowa”, „Ozdoba
wielkanocna”
WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI
Cele:
- pokonywanie trudności w adaptacji dzieci do przedszkola
- tworzenie przyjaznej, życzliwej atmosfery w kontaktach z rodziną dziecka
- informowanie rodziców o zadaniach wychowawczych i edukacyjnych realizowanych w przedszkolu
- przekazywanie rodzicom rzetelnej informacji na temat postępów dziecka, jego zachowania i przyczyn ewentualnych niepowodzeń – obserwacja, diagnoza przedszkolna, gotowość szkolna
- zapewnienie rodzicom pomocy psychologiczno – pedagogicznej, wspieranie ich w działaniach wychowawczych wobec dzieci
- dążenie do ujednolicenia oddziaływań domu i przedszkola
- ukazanie przedszkola jako placówki przyjaznej dziecku i i jego rodzinie, realizującej oczekiwania
rodziców
- aktywne zaangażowanie rodziców w życie przedszkola i grupy przedszkolnej
- dążenie do jednolitości oddziaływań dydaktyczno-wychowawczych przedszkola i środowiska rodzinnego
Formy współpracy z rodzicami:
spotkania ogólne z rodzicami oraz Radą Rodziców oraz dyrekcja przedszkola
spotkania grupowe z nauczycielkami,
zajęcia adaptacyjne dla nowo przyjętych dzieci,
konsultacje indywidualne,
prowadzenie kącika dla rodziców (informacje, umiejętności wynikające z realizacji podstawy programowej, eksponowanie prac plastycznych dzieci, informacje o rozkładzie dnia artykuły nauczycielek, psychologa, pedagoga wspierające rodziców w wychowaniu i edukacji),
organizacja dni otwartych i dni adaptacyjnych, zajęcia otwarte dla rodziców),
organizacja szkole, warsztatów integracyjnych dla rodziców,
organizacja uroczystości, koncertów, inscenizacji, konkursów,
włączenie rodziców do organizacji imprez kalendarzowych, przedszkolnych,
udział w konkursach, wycieczkach,
angażowanie rodziców w pracę na rzecz przedszkola i poszczególnych grup.
WSPÓŁPRACA Z INNYMI PRZEDSZKOLAMI I SZKOŁAMI:
uczestniczenie dzieci w przeglądach, konkursach, festiwalach, zawodach sportowych wspólnie z innymi przedszkolami,
zapraszanie koleżanek z innych placówek w celu prezentowania pracy, szkolenia, warsztatów i wymiany doświadczeń,
uczestniczenie w lekcjach prowadzonych w klasach pierwszych szkół podstawowych,
badanie losów absolwentów,
WSPÓŁPRACA Z INNYMI INSTYTUCJAMI
Cele:
rozbudzanie zainteresowań i rozwijanie zdolności dzieci,
satysfakcja z wykonanej pracy w postaci podziękowań, wyróżnień, nagród,
kształtowanie postaw społecznie pożądanych,
kształtowanie nawyku dbania o bezpieczeństwo swoje i innych dzieci,
uatrakcyjnienie pracy, wychowawczo – opiekuńczej i dydaktycznej
poszerzenie kontaktów zawodowych, które mogą zaowocować dalszą współpracą na rzecz dzieci i placówki.
Współpraca z:
Urzędem Miasta (akcje, konkursy, sprawy organizacyjne),
Komendą Powiatową Policji - bezpieczeństwo,
Strażą Pożarną - bezpieczeństwo,
Biblioteką Miejską,
Osiedlowym Domem Kultury,
Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną Nr 3,
Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej,
Studium Medycznym,
Parafią p.w „Dobrego Pasterza”,
Żłobkiem,
Szkołą Podstawową nr 45
Przedszkolami Miasta Lublin
Radiem Lublin
Dziennikiem Wschodnim
SYSTEM MOTYWACJI DZIECI DO NABYWANIA ZACHOWAŃ POŻĄDANYCH
Cele:
- pokonywanie trudności w adaptacji dzieci do przedszkola
- tworzenie przyjaznej, życzliwej atmosfery w kontaktach z rodziną dziecka
- informowanie rodziców o zadaniach wychowawczych i edukacyjnych realizowanych w przedszkolu
- przekazywanie rodzicom rzetelnej informacji na temat postępów dziecka, jego zachowania i przyczyn ewentualnych niepowodzeń – obserwacja, diagnoza przedszkolna, gotowość szkolna
- zapewnienie rodzicom pomocy psychologiczno – pedagogicznej, wspieranie ich w działaniach wychowawczych wobec dzieci
- dążenie do ujednolicenia oddziaływań domu i przedszkola
- ukazanie przedszkola jako placówki przyjaznej dziecku i i jego rodzinie, realizującej oczekiwania
rodziców
- aktywne zaangażowanie rodziców w życie przedszkola i grupy przedszkolnej
- dążenie do jednolitości oddziaływań dydaktyczno-wychowawczych przedszkola i środowiska rodzinnego
Formy współpracy z rodzicami:
spotkania ogólne z rodzicami oraz Radą Rodziców oraz dyrekcja przedszkola
spotkania grupowe z nauczycielkami,
zajęcia adaptacyjne dla nowo przyjętych dzieci,
konsultacje indywidualne,
prowadzenie kącika dla rodziców (informacje, umiejętności wynikające z realizacji podstawy programowej, eksponowanie prac plastycznych dzieci, informacje o rozkładzie dnia artykuły nauczycielek, psychologa, pedagoga wspierające rodziców w wychowaniu i edukacji),
organizacja dni otwartych i dni adaptacyjnych, zajęcia otwarte dla rodziców),
organizacja szkole, warsztatów integracyjnych dla rodziców,
organizacja uroczystości, koncertów, inscenizacji, konkursów,
włączenie rodziców do organizacji imprez kalendarzowych, przedszkolnych,
udział w konkursach, wycieczkach,
angażowanie rodziców w pracę na rzecz przedszkola i poszczególnych grup.
WSPÓŁPRACA Z INNYMI PRZEDSZKOLAMI I SZKOŁAMI:
uczestniczenie dzieci w przeglądach, konkursach, festiwalach, zawodach sportowych wspólnie z innymi przedszkolami,
zapraszanie koleżanek z innych placówek w celu prezentowania pracy, szkolenia, warsztatów i wymiany doświadczeń,
uczestniczenie w lekcjach prowadzonych w klasach pierwszych szkół podstawowych,
badanie losów absolwentów,
WSPÓŁPRACA Z INNYMI INSTYTUCJAMI
Cele:
rozbudzanie zainteresowań i rozwijanie zdolności dzieci,
satysfakcja z wykonanej pracy w postaci podziękowań, wyróżnień, nagród,
kształtowanie postaw społecznie pożądanych,
kształtowanie nawyku dbania o bezpieczeństwo swoje i innych dzieci,
uatrakcyjnienie pracy, wychowawczo – opiekuńczej i dydaktycznej
poszerzenie kontaktów zawodowych, które mogą zaowocować dalszą współpracą na rzecz dzieci i placówki.
Współpraca z:
Urzędem Miasta (akcje, konkursy, sprawy organizacyjne),
Komendą Powiatową Policji - bezpieczeństwo,
Strażą Pożarną - bezpieczeństwo,
Biblioteką Miejską,
Osiedlowym Domem Kultury,
Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną Nr 3,
Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej,
Studium Medycznym,
Parafią p.w „Dobrego Pasterza”,
Żłobkiem,
Szkołą Podstawową nr 45
Przedszkolami Miasta Lublin
Radiem Lublin
Dziennikiem Wschodnim
SYSTEM MOTYWACJI DZIECI DO NABYWANIA ZACHOWAŃ POŻĄDANYCH
- nagrody należy dobrać do zainteresowań i upodobań
dziecka,
- łączyć nagrody konkretne ze społecznymi
- stosować nagrody zaraz po wystąpieniu zachowania pożądanego
-przechodzić od nagradzania ciągłego do sporadycznego
- unikać nadmiaru nagród
- skonsultować nagrody z rodzicami – przeprowadzić ankietę
- nagroda nie może być zbyt dostępna, stosowana w domu lub innych
sytuacjach
- nagradzać również próby wykonania czynności, wysiłek, a nie tylko efekt
- nagroda powinna być różnorodna, weryfikowana
- w miarę potrzeby należy stworzyć indywidualny system motywacji dla danego
dziecka
- zachować konsekwencję w stosowaniu wzmocnień
SYSTEM
DIAGNOZOWANIA OSIĄGNIĘĆ DZIECI
- przeprowadzenie diagnozy wstępnej,
- szczegółowe rozpoznanie sytuacji dziecka, bieżące monitorowanie, dokumentowanie wyników, wspomaganie rozwoju,
- informowanie rodziców o stanie rozwoju dziecka po diagnozie wstępnej i końcowej
- półroczna ocena realizacji założonych celów i zadań, analiza, wnioski do dalszej pracy,
- bieżące wspieranie rozwoju dzieci, praca według indywidualnego programu, dokumentowanie wyników
obserwacji,
- przeprowadzenie diagnozy końcowej, wnioski do dalszej pracy (dzieci 3-4 letnie), przekazanie informacji
o stanie rozwoju dziecka rodzicom
- przeprowadzenie diagnozy końcowej sporządzenie informacji o gotowości dziecka do podjęcia nauki
w szkole podstawowej (dzieci 5-6 letnie), przekazanie informacji o stanie rozwoju dziecka rodzicom
- przeprowadzenie diagnozy wstępnej,
- szczegółowe rozpoznanie sytuacji dziecka, bieżące monitorowanie, dokumentowanie wyników, wspomaganie rozwoju,
- informowanie rodziców o stanie rozwoju dziecka po diagnozie wstępnej i końcowej
- półroczna ocena realizacji założonych celów i zadań, analiza, wnioski do dalszej pracy,
- bieżące wspieranie rozwoju dzieci, praca według indywidualnego programu, dokumentowanie wyników
obserwacji,
- przeprowadzenie diagnozy końcowej, wnioski do dalszej pracy (dzieci 3-4 letnie), przekazanie informacji
o stanie rozwoju dziecka rodzicom
- przeprowadzenie diagnozy końcowej sporządzenie informacji o gotowości dziecka do podjęcia nauki
w szkole podstawowej (dzieci 5-6 letnie), przekazanie informacji o stanie rozwoju dziecka rodzicom
BADANIA OSIĄGNIĘĆ DZIECI DOKONUJE SIĘ NA PODSTAWIE:
- arkuszy obserwacji rozwoju dziecka,
- prezentacji dokonań dzieci (występy, wystawy),
- analiza wytworów prac dzieci,
- teczek prac i innych dokumentów,
- rozmów.
- arkuszy obserwacji rozwoju dziecka,
- prezentacji dokonań dzieci (występy, wystawy),
- analiza wytworów prac dzieci,
- teczek prac i innych dokumentów,
- rozmów.
SYSTEM
OBSERWOWANIA OSIĄGNIĘĆ NAUCZYCIELI
- dyrektor monitoruje pracę nauczycieli, dokonuje oceny pracy
- dyrektor monitoruje pracę nauczycieli, dokonuje oceny pracy
BADANIA OSIĄGNIĘĆ NAUCZYCIELI DOKONUJE SIĘ NA PODSTAWIE:
- rozmów z nauczycielami, rodzicami,
- rozmów z nauczycielami, rodzicami,
- obserwacji, codzienne monitorowanie ,
- obserwacji prezentowanych przez dzieci umiejętności, wiedzy i postaw,
- arkuszy oceny pracy nauczyciela i samooceny nauczyciela,
- innych dokumentów obrazujących pracę nauczyciela.
Wyniki badania osiągnięć dzieci, nauczycieli, jak również ocena jakości
pracy przedszkola omawiane są na Radach Pedagogicznych analityczno
-oceniających odbywających się co pół roku.
SYSTEM INFORMOWANIA RODZICÓW O POSTĘPACH EDUKACYJNYCH
DZIECI
- nauczyciele na początku roku szkolnego informują rodziców o wymaganiach edukacyjnych wynikających
z podstawy programowej wychowania przedszkolnego, z realizowanego przez siebie programu nauczania
i wychowania,
- nauczyciele zobowiązani są do gromadzenia informacji o dziecku i dokumentowania jego rozwoju w sposób przyjęty w przedszkolu,
- informacje o dziecku zawarte są w arkuszach obserwacyjnych, diagnostycznych, innych dokumentach zbieranych przez nauczycieli,
- o postępach edukacyjnych dzieci rodzice dowiadują się na zebraniach ogólnych, w trakcie indywidualnych rozmów - konsultacji podejmowanych z inicjatywy nauczyciela lub rodzica.
ZASADY WSPÓŁPRACY NAUCZYCIELI
-współpraca w ramach zespołu pedagogicznego
-tworzenie zespołów zadaniowych
-tworzenie rocznych programów
-ankiety
-arkusze diagnostyczne
-raporty
-diagnozy
-monitoring procesów zachodzących w przedszkolu
-dzielenie się wiedzą i doświadczeniem
- nauczyciele na początku roku szkolnego informują rodziców o wymaganiach edukacyjnych wynikających
z podstawy programowej wychowania przedszkolnego, z realizowanego przez siebie programu nauczania
i wychowania,
- nauczyciele zobowiązani są do gromadzenia informacji o dziecku i dokumentowania jego rozwoju w sposób przyjęty w przedszkolu,
- informacje o dziecku zawarte są w arkuszach obserwacyjnych, diagnostycznych, innych dokumentach zbieranych przez nauczycieli,
- o postępach edukacyjnych dzieci rodzice dowiadują się na zebraniach ogólnych, w trakcie indywidualnych rozmów - konsultacji podejmowanych z inicjatywy nauczyciela lub rodzica.
ZASADY WSPÓŁPRACY NAUCZYCIELI
-współpraca w ramach zespołu pedagogicznego
-tworzenie zespołów zadaniowych
-tworzenie rocznych programów
-ankiety
-arkusze diagnostyczne
-raporty
-diagnozy
-monitoring procesów zachodzących w przedszkolu
-dzielenie się wiedzą i doświadczeniem
PROMOCJA PLACÓWKI
Cele:
pozyskiwanie wystarczającej ilości dzieci ,
nawiązanie współpracy ze sponsorami i partnerami,
upowszechnianie w środowisku roli wychowania przedszkolnego
Działania promocyjne obejmują:
prezentowanie życzliwej postawy wobec przyszłych partnerów,
dbałość o wizerunek przedszkola w środowisku lokalnym,
popularyzowanie wychowania przedszkolnego,
organizacja uroczystości ,
zabieganie o notatki w prasie,
prezentacja w lokalnych mediach,
dbałość o estetykę otoczenia wewnątrz i na zewnątrz budynku,
upowszechnianie informacji o przedszkolu
DALSZA PRACA NAD NASZĄ KONCEPCJĄ:
- każdy pracownik pedagogiczny otrzymuje egzemplarz Koncepcji, żeby z nią pracować
- zmiany w tekście będą nanoszone w obecności i udziale całego zespołu pedagogicznego,
- każdy nowy pracownik otrzymuje egzemplarz Koncepcji, raz w roku podjęta będzie dyskusja w celu wniesienia poprawek, rodzice zostaną zapoznani z Koncepcją na spotkaniach grupowych,
- nauczyciele pozyskają informacje o
akceptacji przez jawne głosowanie.
ZAMIERZENIA DO DALSZEJ PRACY:
w zakresie bazy
remont łazienek,
doposażenie ogrodu w sprzęt rekreacyjny dla dzieci – huśtawki, bujaki, w zakresie dostrzegania potrzeb dzieci i rodziców,
analiza potrzeb dzieci i rodziców pod kątem oferty zajęć dodatkowych
dokumentowanie fotograficzne działalności dziecka na życzenie rodzica, w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli:
wspomaganie, inspirowanie nauczycieli do podnoszenia kwalifikacji i zdobywania dodatkowych umiejętności, zobowiązanie nauczycieli do promowania swoich osiągnięć przez publikacje
doskonalenie umiejętności nauczycieli związanych z wykorzystaniem w swej pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej, co spowoduje szybki przepływ istotnych informacji na płaszczyźnie dyrektor-nauczyciel, nauczyciel-nauczyciel w zakresie współpracy ze środowiskiem i promocji przedszkola:
kontynuowanie i rozszerzanie współpracy z innymi placówkami w celu promowania pracy z dziećmi metodami aktywnymi,
zapraszanie uczniów klas I na spotkania integracyjne w celu promocji placówek i wymiany doświadczeń między nauczycielami w zakresie realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego, kontynuowanie i rozszerzanie udziału w konkursach ogólnopolskich i kampaniach społecznych.
ZAMIERZENIA DO DALSZEJ PRACY:
w zakresie bazy
remont łazienek,
doposażenie ogrodu w sprzęt rekreacyjny dla dzieci – huśtawki, bujaki, w zakresie dostrzegania potrzeb dzieci i rodziców,
analiza potrzeb dzieci i rodziców pod kątem oferty zajęć dodatkowych
dokumentowanie fotograficzne działalności dziecka na życzenie rodzica, w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli:
wspomaganie, inspirowanie nauczycieli do podnoszenia kwalifikacji i zdobywania dodatkowych umiejętności, zobowiązanie nauczycieli do promowania swoich osiągnięć przez publikacje
doskonalenie umiejętności nauczycieli związanych z wykorzystaniem w swej pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej, co spowoduje szybki przepływ istotnych informacji na płaszczyźnie dyrektor-nauczyciel, nauczyciel-nauczyciel w zakresie współpracy ze środowiskiem i promocji przedszkola:
kontynuowanie i rozszerzanie współpracy z innymi placówkami w celu promowania pracy z dziećmi metodami aktywnymi,
zapraszanie uczniów klas I na spotkania integracyjne w celu promocji placówek i wymiany doświadczeń między nauczycielami w zakresie realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego, kontynuowanie i rozszerzanie udziału w konkursach ogólnopolskich i kampaniach społecznych.
PRIORYTETY ROZWOJU NA LATA 2013
- 2015
Szczegółowe zadania i sposoby realizacji
znajdą się w programach pracy na poszczególne lata szkolne.
ROK SZKOLNY 2013/2014, 2014/2015:
„ DZIECKO W GRUPIE PRZEDSZKOLNEJ – ROZWIJANIE KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH ”
„ DZIECKO W GRUPIE PRZEDSZKOLNEJ – ROZWIJANIE KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH ”
ZADANIE:
Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci:
porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i
sytuacjach zadaniowych.
CELE
• Kształtowanie świadomości przynależności do wspólnoty przedszkolnej
• Budowanie relacji dziecko – nauczyciel – rodzic
• Pomoc w przyswajaniu norm i zasad postępowania, akceptowanych społecznie.
• Kształtowanie świadomości przynależności do wspólnoty przedszkolnej
• Budowanie relacji dziecko – nauczyciel – rodzic
• Pomoc w przyswajaniu norm i zasad postępowania, akceptowanych społecznie.
• Kształtowanie umiejętności współżycia w
zespole – budowanie więzi społecznych takich jak
koleżeńskość, współdziałanie, otwartość, zaufanie, gotowość niesienia pomocy
koleżeńskość, współdziałanie, otwartość, zaufanie, gotowość niesienia pomocy
• Kształtowanie u
dziecka umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych.
• Uczenie nowych
sposobów rozwiązywania napięć i konfliktów.
• Przechodzenie od
emocji słabo uświadomionych do świadomej kontroli.
• Kształtowanie wyrażania własnych emocji w
różnych formach aktywności
Koncepcję opracowała Rada Pedagogiczna
Przedszkola NR 58 i zatwierdziła ją Uchwałą nr
do realizacji na posiedzeniu w dniu 30.08.2014r.
KONCEPCJA PRZEDSZKOLA
NA LATA 2015 - 2018
PRIORYTETY ROZWOJU NA LATA 2015
- 2018
Szczegółowe zadania i sposoby realizacji
znajdą się w programach pracy na poszczególne lata szkolne.
ROK SZKOLNY 2015/2016, 2016/2017:
„BEZPIECZNIE
PRZEZ ŻYCIE – CZYLI JAK PRZEDSZKOLAKI UNIKAJĄ ZAGROŻEŃ”
ZADANIE:
Kształtowanie umiejętności unikania zagrożeń w różnych sytuacjach, miejscach, a także wobec wielu rzeczy i zjawisk.
Kształtowanie umiejętności unikania zagrożeń w różnych sytuacjach, miejscach, a także wobec wielu rzeczy i zjawisk.
CELE
•
Wyrabianie postaw świadomego dbania o
bezpieczeństwo własne oraz innych
•
Poznanie i przestrzeganie zasad bezpiecznej
zabawy w domu, przedszkolu i na powietrzu
•
Kształtowanie umiejętności rozpoznawania
zagrożeń i nabywanie umiejętności ich unikania
•
Rozwijanie umiejętności radzenia sobie w
sytuacji trudnej i odważnego proszenia
o pomoc
o pomoc
•
Kształtowanie nawyku zachowania ostrożności w
stosunku do obcych ludzi, nieznanych zwierząt i roślin
•
Doskonalenie umiejętności bezpiecznego
poruszania się po drogach i korzystania
ze środków transportu
ze środków transportu
ROK
2017/18
„ZDROWYM BYĆ – CZYLI JAK
PRZEDSZKOLAKI DBAJĄ O ZDROWIE
Cel główny:
- rozbudzanie świadomości znaczenia zdrowia
oraz kształtowanie postaw prozdrowotnych
Koncepcję opracowała
Rada Pedagogiczna Przedszkola NR 58 i zatwierdziła ją Uchwałą nr do realizacji na posiedzeniu w dniu
31.08.2015r.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz